Yksityisyyden suojaaminen nettikeskustelussa

Endometrioosiyhdistyksen verkkovertaistoiminnan säännöissä kerrotaan seuraavaa:

"Potilasyhdistyksen toimintaan osallistuminen, niin sosiaalisessa mediassa kuin muutenkin, sisältää riskin siitä, että henkilön terveydentilaan liittyvää tietoa päätyy muille kuin henkilölle itselleen. Yhdistys pyrkii erilaisin toimin varmistamaan, että keskustelu verkkovertaisryhmissä on mahdollisimman turvallista, mutta on huomioitava, että sosiaalisen median palveluiden suojauksiin ja ryhmän jäseniin ei voi aukottomasti luottaa. Jokaisen verkkovertaisryhmän jäsenen on tämän vuoksi otettava itse vastuu siitä, kuinka avoimesti itsestään ja omasta sairaudestaan ryhmässä kertoo."

Käytännön keinoja suojata yksityisyyttään:

• Kertoa nettikeskusteluissa vain sellaisia asioita, joiden takana on valmis seisomaan myös kasvokkaisissa keskusteluissa
  • Anonyymi, nimetön, keskustelufoorumi on turvallisempi keskustelupaikka kuin Facebookin ryhmät, koska siellä tunnistetietojen käyttämistä välttämällä voi pysyä tunnistamattomana
  • Käyttää keskustelupalstaa fyysisesti turvallisesti: suojata mobiililaitteet salasanalla, estää ulkopuolisia näkemästä keskustelua esim. julkisissa kulkuvälineissä.
  • Oman nimen piilottaminen ryhmästä, katso ohje alta.

Oman nimen piilottaminen ryhmästä:

1. Avaa tietokoneella oma Facebook profiilisi.
  2. Klikkaa kansikuvan alla olevista välilehdistä "Lisää" -valikko ja valitse "Hallitse osioita".
  3. Etsi "Ryhmät" -kohta ja poista ruksi JA tallenna.

Näin tiedoissasi ei näy, että kuulut Endometrioosiyhdistyksen ryhmään, eikä Facebook ehdota ryhmää ystävillesi. Nimesi näkyy kuitenkin ryhmän jäsenluettelossa.