Endometrioosiyhdistys sai monen vuoden sinnikkään yrittämisen jälkeen rahoituksen Raha-automaattiyhdistykseltä Nuori nainen ja endometrioosi-projektille. Projekti alkoi huhtikuussa 2016 ja sillä on rahoitus vuoden 2018 loppuun.

Projektin tavoitteet pähkinänkuoressa:

• Tavoittaa nuoria, kertoa heille kuukautisista ja epätyypillisistä kuukautisista. Rohkaista kovista kuukautiskivuista tai runsaista kuukautisista kärsiviä nuoria hakeutumaan mahdollisimman nopeasti hyvään hoitoon. Tavoittaa viestinnällä myös aikuisia, jotka voivat kannustaa omia lapsiaan tai läheisiä nuoria hakeutumaan hoitoon.
  • Luoda kouluterveydenhuollon ja opettajien käyttöön työkalu, jonka avulla he voivat välittää nuorille tietoa kuukautisista ja endometrioosista
  • Luoda mobiili oirepäiväkirja, joka soveltuu tavallisten kuukautisoireiden ja endometrioosioireiden mittaamiseen
  • Tarjota nuorille omaa vertaistoimintaa, joka on nuorten näköistä ja tapahtuu heille mieluisessa foorumissa.

Projektia koordinoi Maija Borén, jonka äiti, mummi ja ystävä ovat endometrioosittaria. Maija tykkää piirtää ja askarrella ja retkeillä luonnossa, jossa ei ole mieluiten yhtään hyttystä. Hän haluaa kuulla, jos jollain häntä nuoremmalla tai muuten asiasta innostuneella on ajatuksia tai ideoita siitä, miltä projektin toteutus voisi näyttää. Maijaan voi olla yhteydessä Facebookissa, puhelimella, sähköpostilla tai sopia tapaamisen.